Alle indlæg af Admin

God sommer – på land og hav

Om kort tid lander invitationen til Sankt Hans fejring i din postkasse. Det markerer starten på sommeren. Din bestyrelse ønsker alle en god sommer – hvad enten den tilbringes med togt på havet eller på land. Husk at sende fotos fra dine oplevelser til 2026@dragoerbaadelaug.dk

Huske at sætte klubstanderen

På mandag d. 1. juni bør alle både være søsat. Det betyder, at flittige folk fra din bestyrelse er på vej rundt på broerne for at invitere til åbent hus søndag d. 7. juni for interesserede nye medlemmer. Så vidt muligt får alle både uden klubstanderen en hilsen. Så husk at sætte klubstanderen. Hvis du mangler eller den skal friskes op, så hent en ny i klubhuset. Den ligger fremme. Hvis du ikke har nøgle, så hent den på terrassen, hvor der vil ligge nogle stykker fra søndag d. 31. og et par dage frem.

Praktisk duelighedsprøve

De medlemmer, der tog den teoretiske prøve i duelighed i vinter ønsker naturligvis også at tage den praktiske del. Vi forsøger at samle så mange, at vi kan få en censor fra Dansk Sejlunion ud til os i august. Hvis du, eller nogen du kender, vil være med, så bed dem skrive til duelighed@dragoerbaadelaug.dk snarest.

Og når nu du er her

Så se fotos fra standerhejsningen og fra arbejdsdagen, hvor mange sørgede for at klubhuset igen står flot og klar til et nyt år.

Frokosttur til Saltholm

Turudvalget sejlede Frokost-tur til Saltholm

Søndag d. 31. maj. og der dejligt mange, der havde lyst til at sejle med.

Efter en vellykket frokost og spadsering på Holmen går turen hjem

Søndag d. 31. maj fra kl. 09.00 – ca. 16.00

(Lørdag d. 6. juni er reservedag)

Og vi håber, at nogle har lyst til at sejle med

 

Saltholmsturen er den tur hvor alle kan deltage.

Hvis du har solgt båden eller din egen stikker for dybt – så kan du være gæst/gast hos en af de andre både.

Skriv dig på listen i klubhuset

eller skriv til saltholm@dragoerbaadelaug.dk

Skipper: Oplys navn, navn på båden og hvor mange gæster/gaster du kan have med.

Gæst/Gast: Oplys navn, og hvis du allerede har en aftale så fortæl også det.

Tilmelding senest torsdag d. 28. maj.

Første gang til Saltholm, så læs mere nedenfor

 

 

 

 

Program:

Kort skippermøde kl. 9.00.

Hvis behov sejler vi i konvoj.

Ankomst senest 11.00, medbragt frokost ved Barakkegården (ingen grill). Spredt spadsering – måske til pestkirkegården eller kalkbruddet. Vi ta’r et teleskop med og ser måske havørne fra fugletårnet, lege med præmier. Læs evt. mere i den lille tryksag, der ligger i klubhuset.

Ca. 14.30 retur til Dragør og mulighed for eftersnak i klubhuset.

Sejladsen til Saltholm

Fra anduvningsbøje på positionen N 55,40,3 –Ø 12,43.7 holder man 115 ° ind og de to båker over ét.

Fællessejladsen følger nedenstående rute:

  1. Fra Dragør Havn sejles nordpå til Nordre Røse

  2. Fra Nordre Røse sejles mod nordøst, så man hele tiden har lufthavnens kontroltårn og Nordre Røse i sigtelinje

  3. Anduvningsbøje til indsejling til Saltholm nås efter cirka 2, 5 sømil. 

Havneafgiften udgør 100 kr. pr. båd pr. påbegyndt døgn og betales via MobilePay på 24525 eller ved bankoverførsel til reg. 6508 konto 3050347019. Oplys bådens navn og anløbsdato på overførslen.

Mange bidrog til årets arbejdsdag

Takker været en grundig forberedelse af Klubhusudvalget v/ Hans var der opgaver til alle de mange fremmødte til årets arbejds- og rengøringsdag i klubhuset.

I løbet af et øjeblik var der mere end 20 medlemmer klar til at tage fat.

Indenfor blev der gjort hovedrent. Stolene blev renset, der blev rengjort bag radiatorerne og messingtøjet blev pudset. Og meget mere.

Efter en hård sidste sæson var bundpladen i grillen godt “krøllet”. Hvad gør et initiativrigt medlem så? Tager selvfølgelig pladen med ud til Henrik Wieder og låner valsemaskinen – vederlagsfrit! – og så er den klar til en ny sæson. Tak til Arne og Henrik!

Se andre fotos fra dagens indsats her: )(Klik for at få stort billede)

Udenfor blev der malet, ordnet græskanter, slået græs, rengjort bænke. Og også her meget mere.

Indsatsen blev belønnet med fælles frokost – og alle gik hjem med “lange arme” og smil på læben.

Standeren op i hårdt vejr

De to standeransvarlige, Carsten og Per, havde forberedt sig grundigt, men var alligevel nervøse om standeren kunne komme i flagmasten i den hårde blæst.

Som det ses på foto, gik det godt og standeren er klar til den kommende sæson.

Foto: Torben Stender


Mere end 50 medlemmer var mødt op til standerhejsningen. De fik bl.a. de her ord med på vejen af Bente Fiege:

På bestyrelsens vegne: Endnu en gang velkommen til alle! Veteraner, sejlere og nyligt indmeldte. Og ikke mindst velkommen til Michael, der har flyttet rundt på sit arbejder for at hjælpe os med musikken i dag. Tak for det!

Se flere fotos fra standerhejsningen:

Det er som sagt d. 49. sæsonstart- Til næste år ved denne tid er vi i jubilæumsåret. Det kommer I til at høre mere om om ikke så længe. Der bliver nemlig brug for mange gode ideer og bidrag, når vi skal tilrettelægge fejringen.

Vi er nu klar til et nyt år med nye sejlplaner og ønsker og forhåbninger.

Også klar til en ny sæson for livet i vores klubhus.

Vi håber på godt sejlvejr til sommerens andre togter – og de kan have mange former. Det kan være et smut til Saltholm, med turudvalget ligeså vel som en god lang tur til den svenske skærgår – eller måske blot et smut ud foran fortet og dyppe sig.

Og grill om onsdagen. Det sker jo på den måde at nogen (med nøgle) tager på sig at sørge for at grillen er klar onsdage kl. ca. 18.00 og så også hejser flaget som signal til andre om at der grilles. Vil du bidrage, så spørg Carsten. Han ved hvordan man gør.

Sæsonstarten er også starten på årsskriftet for 2026.

Så uanset hvilket togt I tager afsted på, – om det er på land eller hav – så ha’ meget gerne det i tankerne. Tag fotos og send det sammen med nogle ord til 2026@dragoerbaadelaug.dk.

Måske vil Infoudvalget komme og prikke nogle af jer på skulderen for at få jeres bidrag.

Så altså sæsonen står foran os på både land og hav – det er derfor vi er ……..

Med disse ord sender bestyrelsen de bedste ønsker for den nye sæson til alle medlemmer af vort bådelaug.

Sæsonstart 2026

Klubben havde inviteret havnen v. Finn Frigast og havneassistent Johnny og Henrik og Gitte fra Bue-Net til åres sæsonstart onsdag d. 22. april.

25 medlemmer var mødt op og de fik en udførlig gennemgang af hvordan den samlede havns tilstand er netop nu og hvilke planer – både konkrete og mere håbefulde der er for havnen.

De fleste af Bådelaugets sejlere har båd i Lystbådehavnen, så for dem er det interessant, at det betragtes som en næsten håbløst sisyfosarbejde at holde indsejlingen til havnen fri for tilsanding.

De lyser områder er sand, der blot vente på en østenstorm for at lægge sig i sejlrenden

Da Havnefogeden besøgte Lauget var der en rimelig dybde i den afmærkede rende, men der skal blot nogle få dags østlig hård vind til for at flytte sand ind i renden med stærkt reduceret dybde til følge.

Besøgstallet af gæstesejlere er svagt faldende for de fleste nationaliteters vedkommende. Der understreger blot behovet for at alle fastliggere sørger for at vende skiltet på grønt, når pladsen er midlertidigt ledig.

Der er udført nødvendig renovering på flere af broerne – men kun det allermest nødvendige. Havnen håber indenfor ret kort tid at få mulighed for at etablere flydebroer i havnen.

Bue-Net

Bue-Net var bedt om at præsentere mulighederne for at etablere solceller på båden.

Kort sagt er det vigtigt at gøre behovet op. Skal batteriet holdes i live i havn eller skal der trækkes strøm til mange forbrugere i båden. Bue-Net forhandler flere mærker, men anbefaler særligt produkter fra firmaet Victron. Vi så produkterne og blev præsenteret for et simpelt opsæt. Men kik ned i butikken på Søndre Tangvej og hør nærmere. Eller start her.

Mange tak til Havnen og til Bue-Net for at møde op med velforberedte og veloplagte input til sæsonstarten.

PS!

Som sagt var 25 medlemmer mødt op til arrangementet-nogle aktive sejlere og en hel del veteraner, som altid støtter op om klubbens arrangementet. Tak for det – uden veteranernes deltagelse var det meget små samlinger vi kan præstere – selv nå emnet er direkte rettet mod sejlerne.

Det er en stor uløst udfordring for Bådelauget at komme i kontakt med de temmelig mange nye medlemmer der er aktive sejlere. Læser du det her og er nyt sejlende medlem så giv lyd i klubben. Der er brug for din indspark.

Kickstart sejlsæsonen

Kom med onsdag d. 22. april kl. 19.00!

Før sæsonen for alvor går i gang, inviterer vi til en hyggelig og inspirerende aften i klubben.

🔹 Nyt fra havnen
Aftenen starter med besøg fra Havnekontoret, som giver en opdatering på, hvad der sker på havnen lige nu og i den kommende tid.

🔹 Klar til sæsonstart?
Herefter får du mulighed for at møde Bue‑Net, som har spændende tilbud på alt det, du skal have styr på inden sæsonen:
sikkerhedsudstyr, pleje‑ og reparationsmidler – og måske også lidt inspiration som f.eks. solceller eller andet til båden.


🔹 Få glæde af klubbens fælles ressourcer

Søkort‑biblioteket: Har du papirkort, du ikke skal bruge i år? Så tag dem med og del dem med andre – eller lån det, du mangler.

Klubhjælpere: Mød erfarne sejlere fra klubben, der gerne hjælper med mast af/på, giver gode råd og deler erfaringer.

Testere til din radio/antenne og batteritesteren: Måske får du brug for klubbens testere en dag. Se nærmere på dem denne aften.

Mød Olfert: Klubbens MOB-dukke og mærk hvad 20-25 kg. vejer på land.

🍰 Praktisk info
Af hensyn til traktementet vil vi meget gerne vide, om du kommer.
Skriv dig på listen i klubhuset – eller send en mail til tema@dragoerbaadelaug.dk.

Vi glæder os til at se dig og skyde sæsonen godt i gang sammen! ⛵

Hilsen Temaudvalget

Vinglas i opvaskemaskinen er bedre end vinglas i vasken

Når medlemmerne nyder den gode udsigt fra klubhuset, er der en enkel ting, der skal overholdes: Det er nemlig god skik at se om opvaskemaskinen har klaret sin opgave – og tømme den, hvis den har.

Hvis man har tid til at nyde et glas vin, så har man naturligvis også tid til at bruge 4 minutter på at tømme opvaskemaskinen og ikke blot sætte to vinglas i vasken og regne med, at de næste der kommer, klarer det man selv burde have gjort.